Program „Czytające Przedszkola”

Drodzy Rodzice!
Pragniemy zachęcić Państwa do głośnego czytania dzieciom. Od Was w największym stopniu zależy pomyślna przyszłość Waszego dziecka. Jeśli chcecie, by Wasze dziecko odnosiło w sukcesy w szkole oraz w życiu…

CODZIENNIE CZYTAJCIE MU GŁOŚNO PRZEZ 20 MINUT!

Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają. Spróbujmy poświęcić trochę czasu naszym pociechom i książce. Bądźmy z nimi, poznajmy je i razem odkrywajmy piękno literatury.
Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszą metodą wychowania czytelnika – człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią.
Otwierając książkę i zabierając malucha w świat fantazji kształtujemy w znaczący sposób jego postrzeganie, głód wiedzy i wyobraźnię – nade wszystko zaś, przyzwyczajamy go do codziennego obcowania z lekturą, dla siebie, dla relaksu, dla poznania świata.

Osoby czytające od młodego wieku stoją na wygranej pozycji:

  • • Łatwiej się koncentrują i lepiej piszą.
  • • Łatwiej dostrzegają subtelności.
  • • Szybciej przetwarzają informacje.
  • • Lepiej radzą sobie w życiu zawodowym.
  • • Mają znacznie szerszy zakres zainteresowań.
  • • Są bardziej empatyczni, wrażliwi na uczucia i opinie innych ludzi.
  • • Potrafią kojarzyć fakty i składać elementy w logiczną całość.
  • • Są bardziej elastyczni w myśleniu i otwarci na nowe idee.

Czytanie powinno się dziecku zawsze kojarzyć z radością i przyjemnością, nigdy z przymusem, karą czy nudą.

Do czytania dziecku wybieraj odpowiednie książki:

  • • Ciekawe dla dziecka.
  • • Napisane lub tłumaczone poprawną polszczyzną.
  • • Uczące racjonalnego myślenia.
  • • Niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, zwierząt i prawa.
  • • Promujące pozytywne wzorce postępowania.
  • • Dostosowane do wrażliwości dziecka – nie wzbudzające lęków.
  • • Unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp.
  • • Budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie.

Nawyk czytania i zapał do książek trzeba kształtować od najmłodszych lat, czytając dziecku na głos. Książki, które przeczytamy w dzieciństwie naszym dzieciom są najważniejsze, późniejsze lektury nie mają już na nie tak wielkiego wpływu.

Złota Lista Książek do czytania dzieciom opracowana przez Fundację ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom

Wiek 0-4 lata:
Marta Bogdanowicz (opracowanie) – Rymowanki – przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria o Franklinie
Jan Brzechwa – Wiersze i bajki
Gilbert Delahaye – seria o Martynce
Barbara Gawryluk – Dżok, legenda o psiej wierności
Dimiter Inkiow – Ja i moja siostra Klara
Czesław Janczarski – Miś Uszatek
Janosch – Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
Astrid Lindgren – Lotta z ulicy Awanturników
Sam McBratney – Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Nele Most, Annet Rudolph – Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
Beata Ostrowicka – Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę
Joanna Papuzińska – Śpiące wierszyki
Renat Piątkowska – Opowiadania z piaskownicy
Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci
Wojciech Widłak – seria o panu Kuleczce
Agata Widzowska-Pasiak – Dreptak i pępek świata

Wiek 4-6 lat:
Florence and Richard Atwater – Pan Popper i jego pingwiny
Hans Christian Andersen – Baśnie
Wanda Chotomska – Wiersze, Pięciopsiaczki
Carlo Collodi – Pinokio
Waclaw Čtvrtek – O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
Astrid Lindgren – seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smalandii
Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle
Kornel Makuszyński – Przygody Koziołka Matołka
Małgorzata Musierowicz – Znajomi z zerówki
Alan A. Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
Renata Piątkowska – Na wszystko jest sposób; Nie ma nudnych dni
Barbara Stępniak-Wilk – Tulisia
Małgorzata Strzałkowska – Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki
Danuta Wawiłow – Wiersze

Akcja „Cała Polska Czyta Dzieciom” ma na celu promowanie czytania książek dzieciom dla przyjemności. Skierowana jest głównie do rodziców. Jednak wielu rodziców nie znajduje czasu ani motywacji, by czytać dzieciom. Przedszkole może i powinno uzupełniać domowe czytanie. Wspólne czytanie pomaga najmłodszym zrozumieć świat i siebie, uczy ich języka oraz rozwija wyobraźnię.
Myślą przewodnią naszych działań jest pragnienie rozbudzania i pielęgnowania pojawiającej się chęci czytania u dzieci, a w tym potrzeby codziennego kontaktu z kulturą literacką.

W ramach akcji w naszym przedszkolu:

  • • Wszyscy pracownicy codziennie czytają dzieciom.
  • • Starsi koledzy ze Szkoły Podstawowej czytają przedszkolakom.
  • • Zachęcamy rodziców oraz innych członków rodziny (babcie, dziadków, starsze rodzeństwo) do systematycznego czytania dzieciom w domu, jak i na terenie przedszkola swoich ulubionych bajek, baśni oraz wierszy.

Ważne, by każde dziecko, bez względu na wiek, miało codzienny kontakt z książką. By był obok dziecka dorosły, który mu poczyta. Choćby 20 minut w ciągu dnia albo przed snem. By głośne czytanie w domu, w przedszkolu i w szkole stało się przyjemną rutyną.

Przedszkole w ramach akcji „Cała Polska dzieciom” przystąpiło do programu „Czytające Przedszkola”.

Zachęcamy do korzystania ze stron WWW związanych z literaturą dla dzieci.
http://lena.libra-wrd.pl/Wierszoteka.htm
http://serwisy.gazeta.pl/ksiazki/
http://www.ewa.bicom.pl/dzieci/
www.biblionetka.pl/
www.calapolskaczytadzieciom.pl/nowa/index.php

Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy,
który puste życie napełnia światłem
a puste serca wzruszeniem.

Kornel Makuszyński