PROGRAM ADAPTACYJNY
„Pierwsze kroki w przedszkolu”
Program adaptacyjny „Pierwsze kroki w przedszkolu” przeznaczony jest dla dzieci rozpoczynających edukację w przedszkolu i ich rodziców.
Aby proces adaptacji przebiegł sprawnie i trwał jak najkrócej, musi istnieć ścisła współpraca pomiędzy rodzicami, a pracownikami przedszkola. Współpraca ta powinna być przemyślana, prawidłowo zorganizowana, oparta na ustalonych zasadach i mająca na celu osiągnięcie określonych efektów. Program został opracowany, jako system działań organizacyjnych i pedagogicznych, oparty na wiedzy o dziecku oraz na oczekiwaniach przedszkola, rodziców i nauczycieli w celu stworzenia dzieciom łagodnego startu w przedszkolu oraz wytworzenia serdecznej atmosfery sprzyjającej zdobyciu zaufania do naszego przedszkola.
Główny cel programu: tworzenie optymalnych warunków dla łatwiejszej adaptacji dziecka w przedszkolu.
Cele szczegółowe programu skierowane są zarówno w stosunku do dzieci, jak i ich rodziców.
DZIECI:
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole.
- Zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami.
- Poznanie nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Poznanie sal i otoczenia przedszkola.
- Udział w zabawach i zajęciach rozwijających świadomość poczucia przynależności do danej grupy społecznej.
- Wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych.
- Wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie.
- Nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości.
RODZICE:
- Obniżenie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola,
- Poznanie przez rodziców nauczycieli prowadzących grupę oraz personelu przedszkola.
- Zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia oraz pomieszczeniami przedszkola.
- Uwrażliwienie rodziców na sytuacje trudne, spotykane przez dziecko w przedszkolu.
- Integracja dzieci i rodziców między sobą.
- Zaproszenie rodziców do współpracy z nauczycielkami, budowanie wzajemnej więzi między nauczycielkami, a rodzicami i dziećmi, opartej na zaufaniu.
Założenia programu:
- Dziecko ma prawo do egzekwowania swoich potrzeb, w szczególności potrzeby bezpieczeństwa, swobodnie nawiązuje kontakt z innymi ludźmi (grupa rówieśnicza, personel przedszkola) i otoczeniem materialnym (sala, łazienka, szatnia).
- Dziecko uczy się roli członka społeczności przedszkolnej i bez obaw przychodzi do przedszkola.
- Rodzice mają świadomość prawa i obowiązku aktywnego kreowania sytuacji wychowawczo – edukacyjnych, umożliwiających prawidłowy rozwój dziecka.
- Personel przedszkola ma dobry kontakt z dzieckiem i jego rodzicami, odczuwa szacunek i zaufanie z ich strony.
Spodziewane efekty:
DZIECI:
- Przyjdą we wrześniu do przedszkola z ochotą i bez lęku.
- Będą spokojnie rozstawać się z rodzicami.
- Będą zwracały się do siebie po imieniu.
- Będą znały imiona nauczycieli i osób pracujących w grupie.
- Będą z zaufaniem zwracać się o pomoc do nauczycieli i pracowników przedszkola,
- Będą przestrzegać podstawowych reguł współżycia w grupie.
- Będą znały rozkład sali, łazienki i szatni.
- Będą potrafiły rozpoznać swój znaczek rozpoznawczy w szatni i łazience.
- Będą uczestniczyć w życiu grupy, wesoło bawić się z koleżankami i kolegami.
- Pobyt w przedszkolu będzie przyjemnością, dzieci będą czuły się bezpiecznie.
RODZICE:
- Wiedzą, w jaki sposób pomóc dziecku pokonać „próg przedszkola”.
- Wiedzą, że ich dziecko jest bezpieczne.
- Znają nauczycielki oraz personel przedszkola.
- Znają pomieszczenia, w których będzie przebywać ich dziecko.
- Wiedzą, w co wyposażyć dziecko do przedszkola.
- Rozumieją znaczenie samoobsługi i samodzielności dziecka, jako warunków lepszej adaptacji w środowisku przedszkolnym,
- Nawiązują aktywną współpracę z przedszkolem, chętnie będą się dzielić spostrzeżeniami i obserwacjami z nauczycielami.
NAUCZYCIELE:
- Poznają swoich wychowanków.
- Poznają środowisko rodzinne dzieci.
- Będą planować pracę w oparciu o wyniki obserwacji dzieci.
- Poznają oczekiwania rodziców wobec przedszkola.
- Nawiążą współpracę z rodzicami.
Formy działań edukacyjnych
Program składa się z siedmiu spotkań:
- Pierwsze spotkanie odbywa się w marcu Dzień otwartych drzwi dla dzieci i rodziców, aby poznali pracowników i przedszkole.
- Drugie, w maju ma charakter organizacyjny i dotyczy tylko rodziców.
- W czerwcu (pięć spotkań – od poniedziałku do piątku) uczestniczą w nich dzieci wraz z rodzicami. Zajęcia i zabawy z dziećmi: poznawanie przedszkola, zajęcia plastyczne, zabawy integracyjne, zabawy w ogrodzie.
Zapraszamy Dzieci i Rodziców do naszego Przedszkola i udziału w spotkaniach adaptacyjnych